20 września 2019

Programowanie dla dzieci – zajęcia przyszłości

Programowanie dla dzieci – Ciekawość wobec technologii

W ostatnich latach można zaobserwować wyraźny wzrost zainteresowania programowaniem. Coraz więcej osób ma aspiracje, by programowanie uczynić sposobem na życie. Trend, by uczyć się programowania oraz by uczyć się go we wczesnym wieku, nie jest tylko modą. To odpowiedź na wymogi współczesnej cywilizacji. Technologia jest dzisiaj jak chleb powszedni. Istotne jest, by kolejne pokolenia rozumiały, jak działa to z czego korzystają. Czy nie jest tak, że społeczeństwo w coraz większym stopniu rozwarstwia się na wąskie grono specjalistów oraz tłum korzystający z dostarczanych technologii bez większego zrozumienia? Kiedy dziecko przejawia zainteresowanie nowoczesną technologią, dobrą odpowiedzią nie jest wręczenie mu tabletu albo smartfona, żeby bawiło się nim bezmyślnie. Naprawdę dobrą odpowiedzią jest wzbudzenie ciekawości, jak właściwie działają te urządzenia i zainstalowane na nich aplikacje. Programowanie dla dzieci to klucz do sukcesu.

Wspólna nauka programowania

Jeżeli rodzic chce zainteresować swoje dziecko programowaniem, może sięgnąć  do różnych źródeł, w tym internetowych. Programowanie dla dzieci jest ściśle związane z innymi technikami, które kształtują logiczne myślenie, czyli wszelkiego rodzaju klockami, robotami, łamigłówkami, grami edukacyjnymi, dostępnymi również online. Najpopularniejszym językiem do nauki programowania dla dzieci jest Scratch. W Internecie znaleźć można gry polegające na pomaganiu bohaterowi poprzez pisanie kodu, jak również gry, w których programuje się przy użyciu puzzli. Ważne są czas i uwaga, które opiekunowie poświęcają dziecku, żeby być jego towarzyszami w intelektualnym rozwoju. Ważne jest także to, żeby nauka programowania dla dzieci odbywała się w formie zabawy, a nie była traktowana jak kolejny nudny i trudny obowiązek. Nierzadko przy tym zdarza się, że w świat programowania wciąga się sam opiekun, który nie miał wcześniej nic wspólnego z kodowaniem. Dużo informacji dostępne jest na stronie: https://www.efektywna-nauka.pl/.

Programowanie dla dzieci a ich kompetencje społeczne

Charakterystyczną cechą programowania jest to, że człowiek ma w tej dziedzinie poczucie sprawczości: w zasadzie mówimy komputerowi, co ten ma zrobić. Widzimy bezpośrednie efekty naszego działania. Dlatego programowanie dla dzieci jest bardzo dobrym sposobem na wzmacnianie ich poczucia własnej wartości, zwłaszcza jeśli nauczyciel potrafi chwalić. Z drugiej strony, programując dziecko konfrontuje się z wyzwaniami i uczy się, że zawsze może być jeszcze lepsze w tym co robi. Programowanie może też dać dziecku przekonanie, że ma wyjątkową pasję, w której może się rozwijać i doskonalić. W nauce programowania dla dzieci często wykorzystuje się pracę w grupach nad danym projektem, dzięki czemu dziecko uczy się współpracy grupowej.

Spędzanie wolnego czasu

Rosnącym problemem wychowawczym wielu rodziców jest trudność w odgonieniu dziecka od komputera czy telefonu. Jeżeli dziecko przesiaduje godzinami przed ekranem, może przy tym uczyć się nowych rzeczy. Programowanie dla dzieci jest kreatywną formą organizacji wolnego czasu. Stanowi alternatywę dla bardziej standardowych zajęć dodatkowych dostępnych w Olsztynie. Oferta Olsztyna dla młodzieży stale się powiększa, a koronnym przykładem jest możliwość nauczenia się programowania.

Programowanie dla dzieci, a informatyka w szkołach

Wcześniejsza nauka programowania daje nieocenioną przewagę uczniom, którzy wybierają się do klas o profilu informatycznym i swoją przyszłość pragną związać z informatyką. Rozszerzony program z informatyki oferuje wiele szkół średnich w Olsztynie. Pozalekcyjne zajęcia z programowania w Olsztynie dają rodzicom pewność, że niezależnie od poziomu informatyki szkolnej uczeń będzie rozwijał swoje umiejętności. Programowanie może też stanowić odpowiedź na tak często zadawane pytanie: a po co mi ta matematyka? Myślenie matematyczne znajduje zastosowanie właśnie w programowaniu.

SHARE:
Rodzina 0 Replies to “Programowanie dla dzieci – zajęcia przyszłości”